Sidor

Leta i den här bloggen

lördag 22 december 2012

En dag vid spisen.

Här har de förberetts mat hela dagen. Med ett litet avbrott för att åka ned till Allum för att köpa ny julslinga till granen. I dag igen. Ludvig köpte ju en ny i går, för att vi behövde två kedjor i granen. Då går den vi redan hade sönder. Jag slängde mig iväg till ICA i Landvetter och köpte nya glödlampor för att testa men det hjälpte inte, så det var bara att ge sig ut i dag också. Vilket de flesta andra i Göteborgsområdet också gjorde. Allum är ett stort köpcentrum med väldigt, väldigt många p-platser och ändå var det fullt. Överallt. Jag hittade tillslut en plats inne i Partille centrum och fick därmed en rejäl promenad, först genom hela centrum och sedan genom hela Allum. För självklart ligger affären jag skulle till på andra änden. Men jag hittade en julslinga och kom hem utan allt för mycket besvär.

Väl hemma gjorde jag sillsallad, vilket är ett av måstena på julbordet. Skinkan hade jag satt in tidigt på morgonen, så den var klar att tas ut för putsning och griljering.

Vår Hanssons Frestelse blev också färdig. Det är ju igen som är något större fan av ansjovis här i huset, så vi gör Jansson utan just ansjovis och eftersom stora delar av familjen heter Hansson, så blir denna maträtt sålunda Hanssons Frestelse.

Nu är alla klappar inslagna, maten är förberedd så långt det går och

granen är klädd! Julefriden sänker sig över vårt stora hus!

Theo skulle haft en liten nattgäst här i natt men gästen drabbades av en akut hemlängtan för en liten stund sedan. Då var det ju tur att vännen bara hade att gå tvärs över gatan, för att komma hem. Vi kom överens om att vi gör ett nytt försök om ett tag igen. Jag glömmer aldrig när jag skulle sova över hos en kompis när jag var i 6-7 års åldern och drabbades av en enorm hemlängtan. Den blev ju inte bättre av att kompisens storasyster envist hävdade att hon såg hemska ansikten i fönstret till vårt rum, på andra våningen. Jag sprang skrikande hem och vågade mig aldrig på att sova över hos just den här kompisen igen...

Nu är det tid för soffhäng. Eventuellt kör vi ett sista Lisebergsbesök under morgondagen och på kvällen blir det en annan tradition. Bingolottos Uppesittarkväll. Enda gången på året som vi spelar Bingolotto.

4 kommentarer:

  1. Vår son hade ofta övernattningsgäster men aldrig, aldrig att han sov över hos nån annan...
    God jul!

    SvaraRadera
  2. Kikar in för att önska er en riktigt God Jul & Gott Nytt År!
    Kram Milla ♥

    SvaraRadera
  3. Smiter in för att önska dig och de dina en riktigt God Jul

    SvaraRadera
  4. God Jul till dig och de dina från Jag och de mina♥

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...