Sidor

Leta i den här bloggen

torsdag 27 december 2012

Fullt ös

I dag har varit en sådan där dag när det händer saker hela tiden.

Klockan sju på morgonen ringde det på dörren och där utanför stod Adam. Han ska vara här ett par dagar och fick skjuts ned från Lidköping med Peter, som jobbar i Göteborg. Han fick sätta sig och kolla på Bollibompa en stund medan jag försökte få liv i barnen. Jag gick in till Theo och visade honom den här bilden och sa, kolla vad jag fotade i soffan nyss. Så fort har han nog aldrig växlat från sovande till springade förut. Även Molly vaknade med rekordfart i dag. Han är väldigt efterlängtad, den här lille killen!

En snabb frukost, sedan åkte jag till bilbesiktingen. Där mötte Labbe upp med Audin, båda har sista besiktningsdag den 31/12, så det var i sista minuten. Audin gick igenom utan anmärkning men Toyotan fick en tvåa på en bromsslang (tror jag...) men det var visst inte så svårt att åtgärda. Inte i närheten av alla lamdasonder och katalysatorer som vi krånglande med förra året vid den här tiden.

I går kom ju Bella, Kristofer och Vincent hit, efter att ha firat jul hos Bellas föräldrar i Småland. Tidigt i morse kom även mamma och pappa hit. Bella hade en tid för en läkarundersökning på Sahlgrenska och pappa skulle hjälpa att köra dit dem under tiden som mamma passade Vincent. När jag kommer tillbaka från besiktningen så var pappa hemma igen men inte Bella och Kristofer. Det visade sig att Bella hade halkat så illa, precis när de var på väg in genom dörren på Sahlgrenska och gjorde sig rejält illa i knät. De fick åka vidare med taxi till Mölndals sjukhus efter undersökningen på Sahlgrenska, eftersom det är där de har hand om sådana skador. De fick, tackolov, en rejäl förtur, eftersom hon redan varit ganska länge på sjukhus och det var tur för just i dag är hela Göteborg täckt av blankis. Två dagar med tö, följt av ett dygn med minusgrader...

Det visade sig att hon dragit knät ur led, så nu blir det kryckor i ett par veckor. Stackars Bella!!!

När de kom hem, hade jag och pappa gjort grönkålssoppa på skinkspadet. Supergott!

Alla åt med god aptit!

Efter maten skickade vi ut Theo, Adam och Molly så de fick springa av sig lite och passa på att få lite av det så sällsynta solljuset på sig. Vi andra busade med Vincent och kollade på när han, precis som Molly och Frida, rumskuttade fram. Tre kusiner av nio möjliga, som inte kryper utan rumpskuttar, det är ganska bra utdelning.

Mamma och pappa gav sig av hemåt, de ska passa Vincent i morgon igen, för Bella ska vara på sjukhuset i Uddevalla tidigt på morgonen, så de ville få komma hem i tid. Kristofer och Bella stannade dock en stund.

När barnen hade tröttnat på att leka ute, stormade de in men jag körde upp dem i lekrummet på övervåningen, så det blev lite lugnare för oss andra. Fast lugnt blev det då inte. Helt plötsligt kommer Theo ned och säger att Adam blöder näsblod. Jag tänker mig att det kommer lite blod efter att han kanske petat sig lite för hårt i näsan och ger Theo en liten bit papper som han kan ge till Adam. Strax därpå kommer Adam ned och det blir väldigt tydligt att det inte var så som jag trodde. Det är mycket, mycket blod. Theo berättar att de har gungat på gungbrädan och att Adam har ramlat av och slagit i näsan hårt i golvet. Det är blod överallt känns det som. Mitt i detta kaos ringer Erika. Det kändes sådär att be att få ringa tillbaka snart, jag ska bara ta hand om hennes son som störtblöder...

Nu gav blödningen med sig väldigt snabbt och allt blod torkades upp och Adam var ganska lycklig mitt i allt (tydligen är det lite coolt att blöda en massa näsblod när man är sju år...) så det löste sig till det bästa.

Efter en riktig pizzafrossa (tänk att det kan vara så gott med pizza ibland) så har Bella, Kristofer och Vincent gett sig av mot Trollhättan och alla småtroll som just nu befinner sig här i huset har somnat, så nu bli det sofftid för mig och Labbe! Skönt! Undrar bara hur länge vi lyckas hålla oss vakna i kväll?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...