Sidor

Leta i den här bloggen

lördag 8 juni 2013

Nationaldagsfirande, Lisebergsbesök och jätteroliga nyheter!

Rättelse: Hoppsan, det här inlägget tog lång tid på sig att läggas upp. Skulle egentligen publicerats i går, därav lite knepiga tidsangivelser men ni är ju smarta så ni för att i går egentligen är torsdag och att i dag egentligen är i går. Glasklart, eller hur! Huvusaken är att ni slår på tvn den 17/6! ;-)

Titta på Nationaldagsfirande i Slottsskogen på YouTube Det var en otroligt rolig, intensiv och lång dag i går, som tillbringades i fantastiskt trevligt sällskap men jag var helt slut när kvällen kom, så därför blev det inget inlägg i går. Nu kommer ett desto längre istället.

Jag fick gå upp tidigt för att fixa picnicmaten eftersom vattnet inte kom tillbaka förrän nästan mitt i natten. Kycklingen var det enda jag kunde fixa kvällen innan, med hjälp av plasthandskar på händerna, kunde ju inte ens tvätta händerna...

Potatissalladen och grönsalladen fixade jag på morgonen. Jag fick ställa in den varma potatissalladen i frysen för att den skulle hinna svalna innan jag kunde packa ned den i kylväskan.

Lite sena kom vi iväg till Slottsskogen och fick därför snurra runt ett bra tag innan vi, långt bort hittade en parkeringsplats. Däremot hittade vi en jättebra, stor plätt, mitt framför scenen, där vi kunde bre ut filtarna. Vi blev tillslut ett ganska stort gäng, Traci och pojkarna, Maria och William och Marias arbetskamrat från England och hennes man, son och föräldrar. Och så vi, Molly, Theo, Ludvig och Fredric. Vi "helsvenskar" var ju i minoritet här, Fredrics pappa är från England och Williams är från USA, så språkvalet var ganska självklart. All konversation blev på engelska och till slut fastnar man lite i det, så jag höll till och med på att tillrättavisa Theo på engelska. Nu kan ju han en hel del engelska, så det hade nog funkat även om jag inte hade kommit på mig själv.

Det var verkligen knôkafullt i Slottsskogen. Tiotusentals människor samlades för att fira Sverige! Allt till tonerna av Göteborgs Symfoniker! En helt underbar stämning, alla var på toppenhumör, så även vädret som verkligen visade sig från sin allra bästa sida!

Förra året missade vi ju detta, då firade vi ju på Cypern istället. Det gick ju bra det också, svenska flaggor på bordet på restaurangen vi var på och allsång av Du gamla, du fria i bilen hem till hotellet!

Barnen var så duktiga och busade runt lite lagom för att inte tröttna under konserten men utan att störa de som satt runt oss.

Efter konserten gick vi därför bort till Plikta så att barnen skulle få leka av sig.

Det var de väldigt tacksamma för och lekte intensivt i någon timme. Vi träffade även Fredrics föräldrar och syskon där och Theo lekte med Stephen, som går på förskolan med Molly.

När vi alla började bli trötta åkte vi hem och tände grillen. Hamburgare blev det som hamnade på den. Resterna från picnicen slank också ned.

Fredric, Ludvig och Theo lekte en lek som gick ut på att skjuta en pil med pilbåge rakt upp och sedan försöka fånga den. Det gick väl sådär, då och då och det dröjde inte länge förrän pilen låg på altantaket...

På morgonen i morse, var det bara de stora killarna som skulle iväg, Labbe skulle jobba och åttorna på Casa hade prickat in klassens dag på klämdagen, när alla andra var lediga ;-) Nu höll det på att skita sig direkt för de tonåringar som sov här. Först så kollade jag med dem igår; ska ni ha matsäck med er? Näädå, var det unisona svaret. Av någon outgrundlig anledning så trodde jag dem och dubbelkollade det inte. Stort misstag!

För självklart skulle de ha med matsäck och självklart försov de sig! Det hela slutade med att jag stod klockan 7 i morse ocv och packade matsäck till dem innan de rusade till bussen med all Fredrics packning (han hade med sin stationära dator i en resväska!!) och packning för dagen. Det hann men det var på håret!

Jag och småtrollen tog en tidig lunch hemma och begav oss sedan till Liseberg. Molly tyckte att nu var ju hon fyra år och stor, så nu behöver inte hon ha med sin mamma på allt. Här går hon ombord på Drakbåtarna alldeles själv! Stort!!

Att åka karusell ensam gick också bra. Ända tills man skulle gå av hästen och inte når ned till golvet. Tur att personalen är så uppmärksam och snabb!

Sedan fanns det ju attraktioner som var roligare att åka tillsammans med någon också! Det finns ju så mycket nya grejer för barnen, vi har faktiskt inte hunnit testa alla än!

Till Mollys stora lycka, var det en kanincirkus som uppträdde under dagen och hur många kaniner som helst att krama!

Efter ett tag, kom Ludvig och hans kompisar dit också och Theo fick hänga med dem och åka lite "stora" grejer också. Under tiden åkte jag och Molly Sagoslottet.

Medan vi var där i dag, fick Theo jätteroliga nyheter! Den 17/ 6 ska han vara med och dansa på Lotta på Liseberg! I direktsändning!! Så nu på onsdag blir det extraträning för honom på Sinclairs! Gissa om vi har en överlycklig liten danskille här hemma! När han fick veta detta så var vi precis bredvid Stora Scenen och han började dansa direkt, under högljutt jubel! Sedan har han dansat sig fram längs Lisebergs gångar, vill inte missa en chans att öva!

Så nu vet ni alla vad ni ska göra kvällen den 17/6, eller hur!



1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...