Sidor

Leta i den här bloggen

onsdag 30 oktober 2013

Här kommer det äntligen, receptet på Chicken Vindaloo.

Jag lagar ju alltid på en höft, använder recept som inspiration, så detta med att få till recept på det jag lagar är inte alltid det lättaste men jag gör ett försök.

Man kan antingen köra den långa varianten eller så kan man fuska lite och ta "vanlig" curry och tillsätta starkt paprikapulver, ingefära och lagerblad. Men den långa varianten är som följer, på ett ungefär...

Kummin
Spiskummin
Gurkmeja
Svartpeppar
Torkad röd chili
Senapspulver
Kardemumma

Fräs detta i olja i en tjockbottnat gryta. Lägg i strimlad eller bitad kyckling och fräs en stund. Lägg i grönsaker du gillar i lagom stora bitar. Jag brukar välja blomkål, zucchini, röd paprika, gul lök och kanske lite potatis. Fräs allt en stund och häll sedan på krossade tomater. Lägg i några lagerblad och riv i lite ingefära. Koka en stund och smaka av. Vill man så kan man tillsätta lite vinäger och socker för att få en lite extra twitch på rätten men det är absolut inte nödvändigt tycker jag. Den ska vara ganska rejält stark och se lite "skuren" ut. Basmatiris och naanbröd är gott till och vill man mildra hettan lite kan man göra lite raita med gurkbitar till.

Himla gott och väldigt smidigt att göra en stor sats så man kan stoppa några lunchlådor i frysen. Grytan är också god att göra med lammkött!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...