Sidor

Leta i den här bloggen

måndag 22 december 2014

Vi tog en liten paus i julstöket i dag.

Jag hade ju, i ett svagt ögonblick lovat barnen att vi skulle hinna med ett besök till på Jul på Liseberg innan julafton och jag insåg i morse att det måste bli i dag om det ska bli innan detta årets julafton. Så vi stressade på julfixandet på förmiddagen och befann oss vid grindarna strax efter öppning, klockan 13. Vi gillar att gå så pass tidigt, för då är det sällan så mycket folk och i dag var inget undantag, trots att solen sken ordentligt. Vi delade upp oss, killarna gick åt ett håll och jag och Molly åt ett annat. Molly gillar ju att åka grejerna i Kaninlandet medan killarna föredrar annat. Vi hann åka massor tills jag fick be om en liten paus för att min mage, ovänligt och bestämt, talade om för mig att det var bäst att stoppa ned något i den om jag skulle få behålla lunchen...

Killarna strosade runt i vikingabyn och funderade på hur många pilbågar, yxor, svärd och torshammare de hade råd med. Till deras stora förtvivlan och min glädje, var de tvungna att ha målsmans tillstånd för att handla svärd! Ludvig funderade på om han hade råd att köpa en kopia av Sting för över 1000 kronor men kom fram till att, eftersom det inte blev blått på riktigt om det skulle komma orcher, så hade han ingen större nytta av det, även om det var himla snyggt. Theo fick köpa en liten dolk efter stränga förmaningar om att denna enbart fick tas fram under vuxet överinseende!

Vi åkte hem vid 16-snåret, när det hade blivit mörkt. Väl hemma fixade jag de glöggglaserade revbenen som numera ska finnas på julbordet. Det är nog de godaste revbenen jag har smakat, riktigt så där sötstarka och med en god glöggsmak! De tar ett par timmar att göra i ordning men det är det värt. Middagen blev lite plock av rester, som rostbiff, potatissallad, kycklingvingar och nyköpta färska räkor.

Något annat nyköpt, är den här. Barnen har som tradition att släpa med sig pappan och välja ut den vackraste granen och detta skall absolut göras utan inblandning av den ömma modern. I morgon ska den bli ännu vackrare med alla lampor, glitter och julgranskulor! Nu ska jag krypa till kojs och vänta på att Labbe ska komma hem från jourjobbet han är ute på. I morgon är det dan före dan...

1 kommentar:

  1. Jättefin gran :-)
    Mysigt ni hade det på Liseberg!
    De där revbenen kan jag tänka mig att ta receptet på. Kan man testa till ett annat år :-)

    Ha nu en riktigt god jul!
    Kram ❤️❤️❤️

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...